Consumentenrecht
Ondeugdelijke levering; verborgen gebreken; gevallen van miskoop: voorbeelden
-
U koopt in een winkel een LCD-televisie. De garantietermijn ligt op drie jaar. Korte tijd nadat de garantietermijn is verstreken houdt uw tv ermee op.
-
U koopt een computer die niet beantwoordt aan de door u opgegeven specificaties.
-
U koopt in een dierenspeciaalzaak een exotische vogel. Korte tijd later komt vast te staan dat de vogel lijdt aan een besmettelijke vogelziekte, die ook van dier op mens overdraagbaar is.
-
U koopt een bank die niet in de juiste uitvoering wordt afgeleverd of een bank die snel tekenen van slijtage gaat vertonen.
-
U koopt bij een occasiondealer een tweedehands auto. Nadat de auto geleverd is treden diverse gebreken aan het licht.
Om terug te keren naar het eerstgenoemde voorbeeld, de LCD televisie. U zoekt verhaal bij de klantenbalie van de betreffende zaak waar u te horen krijgt dat u de reparatie zelf zult moeten betalen. De garantietermijn is immers verstreken. De kous lijkt daarmee af te zijn maar dat is niet het geval.
In deze en soortgelijke situaties wordt u namelijk als koper beschermd door het consumentenrecht. Het consumentenrecht is van toepassing op alle verkopen tussen een bedrijf en een burger.
Omdat van een tv verwacht mag worden dat deze langer dan drie jaar meegaat, voldoet de tv derhalve niet aan de verwachtingen die u van een tv mag hebben. U kunt de verkoper erop aanspreken niet deugdelijk te zijn nagekomen. Verkoper kan zich niet achter de fabrikant of de leverancier verschuilen. U bent, immers, met verkoper een overeenkomst aangegaan. Dat u de spullen onjuist hebt verzorgd of gebruikt, zal verkoper moeten kunnen aantonen. Dat bewijs is doorgaans moeilijk te leveren. Dat leidt ertoe dat u als consument in dit soort situaties niet het volle pond maar slechts een deel van de met de reparatie gemoeide kosten zult hoeven te betalen.
Verplichtingen van de verkoper
Verplichtingen koper
Wat kunt u als consument eisen?
Mocht verkoper niets met uw klachten doen, dan kunt er voor kiezen om verkoper meer tijd te gunnen om het gebrek te herstellen. Heeft verkoper in uw ogen al zijn krediet verspeeld, dan kunt u de overeenkomst ontbinden. U geeft het product terug; verkoper is ertoe verplicht u het aankoopbedrag te retourneren.
Wat te doen als u er samen met de ondernemer niet uitkomt?