Consumentenrecht

Ondeugdelijke levering; verborgen gebreken; gevallen van miskoop: voorbeelden

  • U koopt in een winkel een LCD-televisie. De garantietermijn ligt op drie jaar. Korte tijd nadat de garantietermijn is verstreken houdt uw tv ermee op.

  • U koopt een computer die niet beantwoordt aan de door u opgegeven specificaties.

  • U koopt in een dierenspeciaalzaak een exotische vogel. Korte tijd later komt vast te staan dat de vogel lijdt aan een besmettelijke vogelziekte, die ook van dier op mens overdraagbaar is.

  • U koopt een bank die niet in de juiste uitvoering wordt afgeleverd of een bank die snel tekenen van slijtage gaat vertonen.

  • U koopt bij een occasiondealer een tweedehands auto. Nadat de auto geleverd is treden diverse gebreken aan het licht.

Om terug te keren naar het eerstgenoemde voorbeeld, de LCD televisie. U zoekt verhaal bij de klantenbalie van de betreffende zaak waar u te horen krijgt dat u de reparatie zelf zult moeten betalen. De garantietermijn is immers verstreken. De kous lijkt daarmee af te zijn maar dat is niet het geval.

In deze en soortgelijke situaties wordt u namelijk als koper beschermd door het consumentenrecht. Het consumentenrecht is van toepassing op alle verkopen tussen een bedrijf en een burger.

Omdat van een tv verwacht mag worden dat deze langer dan drie jaar meegaat, voldoet de tv derhalve niet aan de verwachtingen die u van een tv mag hebben. U kunt de verkoper erop aanspreken niet deugdelijk te zijn nagekomen. Verkoper kan zich niet achter de fabrikant of de leverancier verschuilen. U bent, immers, met verkoper een overeenkomst aangegaan. Dat u de spullen onjuist hebt verzorgd of gebruikt, zal verkoper moeten kunnen aantonen. Dat bewijs is doorgaans moeilijk te leveren. Dat leidt ertoe dat u als consument in dit soort situaties niet het volle pond maar slechts een deel van de met de reparatie gemoeide kosten zult hoeven te betalen.

Verplichtingen van de verkoper

De verkoper is verplicht om u een product te leveren dat voldoet aan de verwachtingen die u van het product hebt. Die verwachtingen zijn in het leven geroepen door mededelingen van de verkoper en door reclame-uitingen van de fabrikant. Wanneer het product niet aan de verwachtingen beantwoordt, dan kunt u verkoper vragen om een ander product of er op aandringen de noodzakelijke herstelwerkzaamheden voor rekening van verkoper te laten uitvoeren. Wanneer verkoper niet kan aantonen dat u het aangeschafte product (bijvoorbeeld de hierboven genoemde tweedehands auto) onjuist hebt gebruikt of verzorgd, is verkoper er toe gehouden uw auto kosteloos te repareren. Producten die binnen zes maanden defect gaan, worden geacht dit defect ten tijde van de verkoop al te hebben.

Verplichtingen koper

Binnen twee maanden nadat uw product defect is geraakt dient u de verkoper hierop aan te spreken. Wanneer u er na het gebrek te hebben geconstateerd te lang mee wacht om verkoper hiervan op de hoogte te stellen, dan verspeelt u uw rechten. Mocht verkoper uw klacht slechts voor kennisgeving aannemen, dan hebt u twee jaar de tijd om uw zaak aan te brengen bij de rechter.

Wat kunt u als consument eisen?

Indien het aangeschafte product niet voldoet aan uw gerechtvaardigde verwachtingen, dan kunt u de verkoper hierop aanspreken. U kunt vorderen dat de overeenkomst wordt nagekomen. De verkoper wordt gedurende een redelijke termijn de gelegenheid geboden om het product te herstellen of te vervangen.  

Mocht verkoper niets met uw klachten doen, dan kunt er voor kiezen om verkoper meer tijd te gunnen om het gebrek te herstellen. Heeft verkoper in uw ogen al zijn krediet verspeeld, dan kunt u de overeenkomst ontbinden. U geeft het product terug; verkoper is ertoe verplicht u het aankoopbedrag te retourneren.

Wat te doen als u er samen met de ondernemer niet uitkomt?

Wanneer u er met verkoper niet uitkomt, dan kunt u uw zaak tegen een geringe vergoeding - mogelijk -  voorleggen aan een van de speciaal in het leven geroepen geschillencommissies. Mocht de betreffende winkelier niet zijn aangesloten bij een geschillencommissie of wanneer er geen geschillencommissie valt aan te wijzen, dan kunt u overwegen om naar de rechter te stappen. WBS kan u in beide gevallen bijstaan.
 

 

 

 

Schermafbeelding_2013-06-05_om_12.16.32.jpg© 2013 WBS Bureau voor Juridische en Redactionele Dienstverlening
John F. Kennedylaan 27  
3451 ZD Vleuten
T: 030-261 46 57
F: 030-261 46 92
M: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.